zaterdag 5 januari 2013

Nieuw technologisch tijdperk

Allereerst wens ik iedereen het allerbeste voor 2013 en uiteraard ook daarna...duh. Een nieuw tijdperk is aangebroken voor mij in technologische zin...ik ben sinds 31 december 19.30uur precies, in bezit van een smartfoon. Ik wilde er niet aan...maar ben er dus toch ingetrapt. Dara heeft een 2e handse "aaifoon-4" (spelling gejat van mijn tante Leon, vond ik grappig) goedkoop van iemand overgenomen en probeerde me over te halen om zijn samsung galaxy y duos s6102 over te nemen. Ik bleef negeren totdat hij hem gewoon gaf en ik als pleister op de wond $50 sponsorde. Daarom hier een eerste test vanaf het mobiele apparaat. Ook omdat mijn laptop weer 'ns gecrashed is. Een overzicht van de laatste 2 weken zit dus vooralsnog in de pijp, hopelijk  vanavond nog...anders morgen.

Gemaakt met "fotofunia-app"; Ik als reclame in de ondergrondse...tsss!
De nadelen;

Het allereerste struikelblok is het touchscreen toetsenbord. Met mijn kolenschoppen van handen een hele uitdaging...continu sla ik de verkeerde letters aan of kom ik ongewild in een ander scherm terecht. Als ik niet aanhoudend gecorrigeerd had was deze tekst nu onleesbaar geweest. Ook de snelheid is in vergelijking met een normaal toetsenbord danig laag. Geen aanrader voor grotere posts met foto's e.d. Pluspunt in deze is dat ik nu vaker kleinere posts kan doen, tijdsbesparend voor zowel mij als jullie. Een nadeel van het uitgebreide aantal toepassingen (apps) die je veelal gratis kunt downloaden is dat je tijd verspilt aan onnozele zaken als spelletjes, foto's bewerken (zie onderaan deze post) en filmpjes kijken. Mezelf kennende zal dat gelukkig snel veranderen.

Dara, Pitchu en ik op billboards in New York
De voordelen;

Sinds 1 januari heb ik ook voordelen van deze technologie ontdekt. Zo hoef ik niet thuis te zijn voor skypegesprekken...handig. Ik heb het "appen" ontdekt...soort chatten met vrienden die in je telefoonboek staan...je kunt in een oogopslag zien wie er ook "appt". Ook "viben" met "viber" is handig. Een nieuw soort skype waarmee je mensen die het ook hebben, gratis kunt bellen. Al met al brengen deze in eerste opzicht leuke positieve punten weer meteen één groot nadeel met zich mee: het slorpt enorm veel van mijn tijd op. Ik heb er de afgelopen week letterlijk weinig door geslapen. Stelde de dagelijkse zaken meermalen uit voor het zoveelste gezellige "appje", met personen die ik al meer dan 'n jaar niet meer gesproken had. Hierdoor moest ik achterstallige corveediensten en schooltaken in mijn slaapuren inhalen...das dus minder geslaagd. Zwarte kringen omhulden langzaam maar zeker mijn ogen. Mijn weerstand daalde en nu zit ik dus met 'n griepje, kijk maar naar dat onfrisse gezicht op onderstaande foto. Gister het toppunt; de kapper knipte haast in mijn oor omdat ik zat te knikkebollen...tijd voor verandering dus!

Vanmorgen (zo. de 6e, 11 uur); Wallen ietsje minder maar wel flink grieperig
Conclusie;

Zoals ik al vreesde verliep deze overstap niet zonder horten of stoten en moet ik meteen het mes gaan zetten in de tijd die ik eraan besteed. Het is handig om contact te houden met vrienden maar wederom moet ik ook dat beperkt houden omdat ik nu eenmaal hier leef en niet in Venlo...sorry! Leuk om af en toe een korte blogpost te doen, maar niet handig voor het soort verhalen dat ik normaal schrijf, met veel foto's. Het zal ook wel slijten zo gauw voor mij het nieuwe eraf is (hoop ik), wat ik eerder ook al had met chatten op msn messenger en andere social media. Facebook ben ik nooit zo weg van geweest, gebruik het hoofdzakelijk om mijn blogposts mee te promoten.

Dit is 'm, de nieuwe (2e hands) aanwinst, voor zover je het aanwinst kan noemen!

Wil je toch een kans wagen en me een keer aanroepen op whatsapp, mijn nummer is +855977553525. Kan niet beloven dat ik meteen antwoord i.v.m. 6 uur tijdsverschil en het voornemen om mijn app-gedrag nu al aan banden te leggen. Ik wil niet veranderen in het soort android (naam van het besturingssysteem op smartfoons en wat betekend; "op een mens lijkende robot"), wat als ik om me heen kijk helaas al waarheid is geworden. Ik ga me (met apparaat in de hand) verzetten tegen dit nieuwe fenomeen van "mens zijn"! Er is overigens helemaal niks "sociaal" aan. Met wie kun je nog ongestoord een gesprek hebben zonder meermaals onderbroken te worden door een berichtje, dan wel telefoontje...een zeldzaamheid. Men isoleert zich in een zweem van kunstmatig samenzijn.

Dara op een hele ouwe teevee

Wel belangrijk om alvast te vermelden:

Er komt deze week nog een artikel in dagblad "de Limburger" over mijn leven in Cambodja en de daaraan verbonden toekomstige projecten van "Stichting Cambodja-Kids". Ik hoop nog de precieze dag op tijd te kunnen vermelden, maar hou het in elk geval in de gaten...

Ikke in een tijdschrift...half waar, deze week komt er een stuk in "De Limburger"

Tot zeer snel,

Leon

ps. Kon het niet laten om toch nog e.e.a. op de half gecrashte laptop bij te werken omdat de foto's allemaal achter elkaar stonden en de tekst had hier en daar wat mankementen...tegenvaller!

Zoek de verschillen; De wallen iets overdreven door de app. en ik ben vegetariër!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten