woensdag 18 juli 2012

Opknapbeurt AAA, verjaardag & Cambodjaanse paniek!

Even tussendoor...

Allereerst ben ik deze week de grens van 10.000 webbezoekers gepasseerd. Klinkt veel maar het zijn helaas grotendeels mensen die via andere sites of zoekmachines zijn doorgelinkt. De vraag is hoeveel mensen het daadwerkelijk lezen. Bovendien is dit het aantal bezoekers over een periode van 15 maanden. Tevredenheid is Boeddhistisch gezien een positieve deugd, maar aangezien dit blog een voorportaal voor mijn welzijnswerk vormt, is streven naar meer bezoekers zeker geen onzinnigheid. Jij als lezer kunt helpen door mijn blog zo af en toe te delen via je sociale media of op welke manier je ook voor ogen hebt, ik ben dankbaar voor alle hulp die je hierbij maar wilt en kunt bieden. Ook op google+ (rechtsboven aan de pagina) klikken bij elke blogpost helpt me om hoger in de zoekmachines te komen.  Oké...

"Share" cambodjakids.blogspot.com waar je kunt, dank je!
Ik schreef 2 weken geleden al over de mysterieuze ziekte die onder jonge kinderen een plotselinge sterfte veroorzaakte. Inmiddels waren Cambodjaanse autoriteiten, samen met de wereld gezondheidsorganisatie (WHO) al het virus op het spoor gekomen en benoemden het "hand-, voet- en mondziekte", of enterovirus 71. Klinkt als de veeziekte "mond- en klauwzeer" welke een aantal jaar geleden nog in Nederland woedde, herinnert u het zich nog? Nou blijkt dat de ziekte bij mensen er inderdaad op lijkt, maar het wel een ander virus betreft...of is dat wat ze ons wijs maken?

Mond- en klauwzeer bij rundvee
Nu het onder controle lijkt te zijn volgens het WHO (al vertrouw ik ook die organisatie langzamerhand niet meer) heeft de Cambodjaanse regering besloten tot het sluiten van alle kleuter- en basisonderwijs. Ondanks het feit dat er geen nieuwe gevallen gemeld zijn, koos de minister van onderwijs er toch voor om paniek te zaaien. Onder het mom van "het virus de kop indrukken", is het nu wachten op nadere berichtgeving. Ik snap dat je op je hoede moet zijn bij zo'n plotselinge "outbreak", maar denk je dat die eventueel besmette- en ook onbesmette kinderen nu binnen worden gehouden? Natuurlijk niet! Cambodja is een land waar mensen buiten leven en kinderen zoveel mogelijk buiten spelen...zinloos dus. Lees het nieuwsbericht (Nederlands) hier...

Hoe betrouwbaar is deze organisatie in werkelijkheid
Pure massahysterie veroorzaakt deze maatregel! Daarnaast heeft de school waar ik werk deze maatregel omarmd door al het onderwijs dan maar stil te leggen, terwijl het virus alleen kinderen tot 5 jaar bedreigt, met andere woorden; als het een maand (of langer) gaat duren, heb ik in die tijd ook geen loon! Ondertussen heeft de school wel gewoon schoolgeld ontvangen, dus zij draaien door deze maatregel alleen maar méér winst. Ik word niet gecompenseerd. Denk je dat ze het semester dan ook met diezelfde tijdsduur gaan verlengen om gemiste lessen in te halen? Natuurlijk niet, leraren moeten waarschijnlijk meer lesmateriaal in de overgebleven uren gaan proppen, want leerlingen worden toch wel doorgesluisd naar het volgende niveau!

Arts controleert kleuters op symptomen
Even terug naar de mond- en klauwzeer affaire van 2001/2002. Het virus wordt overgedragen door evenhoevigen waaronder runderen, varkens, geiten, schapen en herten. Het is zéér besmettelijk maar slechts 1 á 2 procent sterft aan de gevolgen, bij jonge dieren kan dat iets meer zijn. Wist je dat de dieren in normale omstandigheden weer volledig gezond worden, zelfs resistent zijn tegen een nieuwe uitbraak en een betere weerstand ontwikkelen dan tevoren?! Waarom werden er dan in  toch meer dan 260.000 dieren "geruimd" alsof het grof vuil betrof. Er waren 26 bedrijven besmet verklaard maar er werden er maar liefst 2600(!) "preventief" geruimd. Een onnodige massaslachting van dieren, zonder een duidelijke verklaring, terwijl inenting mogelijk was...maar ja, dat was natuurlijk te duur. Zo zie je maar hoe er in onze maatschappij met leven wordt omgesprongen. Klik hier als je meer over "mond- en klauwzeer wilt lezen.

Bioboer treurt om zijn "vermoorde" dieren
Ook kinderboerderijen ontkwamen niet aan de maatregel en zelfs huisdieren van boerengezinnen werden zonder pardon afgemaakt, al hoorden ze niet tot de evenhoevige diersoorten. Dit leidde tot hevige emotionele taferelen en er was veel maatschappelijke ophef, desondanks zette de regering haar massavernietiging van overwegend gezond vee voort. Dierenartsen hadden meldingsplicht en boeren die hun vee verborgen probeerden te houden, riskeerden hoge boetes en ontzegging van compensatie. Weer een mooi voorbeeld van hoe we ons als volk laten verlakken. Het vee had ook apart gezet kunnen worden totdat de incubatietijd verstreken zou zijn geweest, maar dat was zeker te omslachtig en te veel werk...dan maar alles uitmoorden...ook de gezonde dieren! Een van de redenen waarom ik geen vlees meer eet...

30.000 gezonde varkens geruimd, hoezo wereld voedselprobleem?!
Zullen ze dat in de toekomst ook met ons gaan doen, preventief ruimen? Waarschijnlijk wordt daar in achterkamertjes al breeduit over vergaderd; de zwakkeren van de samenleving uitdunnen ten bate van de gefortuneerden. In het verleden is dit door wereldleiders en de rijke elite (o.a. de Rockefeller multimiljardairs-familie) meer dan eens openlijk ter sprake gebracht. Kijk maar naar het onderstaande filmpje, helaas alleen in Engels. Ach...kijk naar Afrika en ook hier in Cambodja. We willen met z'n allen nóg meer voor ons zelfzuchtige leventje...terwijl meer dan 1 miljard mensen op onze aardkloot creperen van de honger. Laat ik maar ophouden, voordat ik nog grover word, haha!

Volgens sommigen is bevolkingsreductie al aan de gang


Jochen is dinsdag aangekomen en had gister nog nodig om bij te komen. Vandaag treffen we ons en gaan we een begin maken met onze plannen op papier zetten en bespreken van mijn funktie als coordinator binnen zijn "Verrein". Moet ik mijn Duits weer even oppoetsen, want Jochen is niet zo bespraakt in Engels, hij heeft zelfs een Duits sprekende Cambodjaanse assistent!

Jochen Voigt, collega-weldoener met hart op de goede plek
Ondanks de financiële nadelen van mijn gedwongen vakantie, komt het goed uit nu Jochen hier is. Hij heeft namelijk plannen om volgende week de kamers van de wezen bij Apsara Arts Association op te knappen. Allereerst zullen alle ruimtes leeg geruimd gaan worden en ontsmet door de ongediertebestrijder want de "bedbugs" hebben zich namelijk flink verspreidt. Ook zullen we een luizen-controle gaan doen. Hoofdluis is in Cambodja vaak nog gemeengoed en ik zal me eventueel opofferen voor een aantal wasbeurten.

"Bedbug" op mensenhuid, grrr!
Na ontsmetting gaan we de kamers van een nieuwe lik verf voorzien en een poetsbeurt geven. Matrassen en ook muskietennetten worden vervangen en eventueel hangen we wat schappen op voor persoonlijke spulletjes. Het budget is beschikbaar gesteld door "Engel brauchen Flügel", de nieuwe stichting van Jochen via een eenmalige actie. De kids van "AAA" krijgen zo weer een verse start. Ook zullen we de opslagruimtes gaan ontdoen van overbodige rotzooi, wat waarschijnlijk een volle container zal gaan opleveren.   

...al ben ik niet zo'n voorstander van al dat gif
Ik ga bij deze wederom mijn verjaardag gebruiken bij wijze van eenmalige actie. Ja...volgende week vrijdag, 27 juli, wordt deze rare vogel alweer 37, jaren vliegen voorbij. Ik had me voorgenomen om onder het mom "verjaardag" iets leuks met de kinderen en zorgfamilie van "de Apsara" te gaan doen. Aangezien de schoolsluiting weer met mijn financiën rommelt, ben ik bang dat het niet gaat lukken. Heb gister alweer de huur en een nieuw visum moeten ophoesten, $350!!! Ik wil geen cadeaus, heb al genoeg rommel. Dus als je mij een leuke verjaardag wil bezorgen samen met de kids, hoest dan even een paar eurootjes op en stort ze op;

Rekeningnr. 153954191 (Rabo), t.n.v. "Stichting Cambodja-Kids", o.v.v. "verjaardag"

Hieperdepiep...deel de vreugde!
Mocht er nog iets over zijn, dan wordt dat gebruikt voor de nieuwe studieboeken van mijn Engelse lessen, we hebben het 1e boek bijna uit. Ik reken op je!

Tot gauw


Ps. Lieve Sjraar, bedankt voor je gulle bijdrage...blij om weer van je te horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten