zaterdag 7 juli 2012

Kantoor aan huis & onverklaarbare kindersterfte

Hi-de-hi, ho-de-ho (liedje van Kool & the Gang),

Disco-klassieker op singeltje, heb em nog ergens liggen
Mijn vers geopende blik op de wereld is (gelukkig) enigszins getemperd. Je kunt natuurlijk niet die hele dag op de toppen van je tenen lopen als je meer op alternatief nieuws vertrouwt dan berust in de lulverhalen van de hedendaagse massamedia. Na het zien van een aantal documentaires over diverse samenzweringspraktijken vond ik het wel weer welletjes. Ik blijf het "alternatief" nieuws op zapruder.nl in de gaten houden.

Blik op de wereld
Deze week onder andere een artikel over "Happen naar Pijnenburg" en hoe levensbedrijgend (lees; zeer ongezond) deze ontbijtkoek wel niet is. Dachten we met z'n allen lekker gezond bezig te zijn met het happen van deze oerhollandse lekkernij, blijkt het tegendeel waar te zijn. Laag in vetgehalte maar boordevol met de meest goedkope en ongezonde suiker op aarde; glucose-fructosestroop. Goed voor het aanjagen van diabetes en obesitas. Smakelijk eten alvast bij je volgende plak...op je gezondheid!

Denk na bij je volgende hap
Over massamedia gesproken...De grootste krant van Cambodja, "Phnom Penh Post" bestaat deze week 20 jaar. Kwam er stomtoevallig achter omdat ik alleen vrijdags de krant koop, en dat eigenlijk alleen maar voor het gratis wekelijkse cultuurmagazine "7 days". Het echte (lees; zwaar gecensureerde) nieuws vlieg ik in 10 minuten of minder overheen, dus eigenlijk is het weggegooid geld. De bewuste krant beweert onafhankelijk nieuws te brengen, doch het is niet meer dan een samenraapsel van de pulp die andere kranten en media je portretteren. De super-dikke "special edition"ligt op tafel te verouderen...ach misschien blader ik er morgen nog wel een keer doorheen en anders gaat hij op de stapel die ik ooit als oud papier ga inleveren.

20 jaar...blablabla...en dat zwaar gecensureerd!
Verontrustend Cambodjaans nieuws dat me afgelopen woensdag ter oren kwam en me wel raakt, is inmiddels al de wereld rond. Vanaf April blijkt er een verontrustend aantal kinderen tussen 0 en 6 jaar te zijn gestorven aan de gevolgen van een mysterieuze ziekte. Het gaat om 62 gevallen van een in eerste instantie ogenschijnlijk normaal griepvirus. In alle gevallen is sprake van reguliere griepsymptomen, zoals koorts, verkoudheid en geïrriteerde luchtwegen die in rap tempo verergeren.

de foto zegt genoeg
Bij opname in het "Kantha Bopha" kinderziekenhuis (een ziekenhuis waar arme kinderen gratis medische zorg krijgen, opgezet door de Zwitserse arts Beat Richner - zie link voor meer info) bleken al deze kinderen binnen 6 uur zware neurologische- en ademhalingstechnische problemen te ontwikkelen, resulterend in een ernstige longontsteking en binnen 24 uur...de dood! Slechts 1 kind heeft het tot nu toe overleefd. De WHO (Wereld gezondheidsorganisatie) heeft inmiddels een onderzoek opgestart. Ik kan alleen maar denken aan die 61 arme zieltjes.

Dr. Beat Richner in één van de 5 door hem op gerichte kinderziekenhuizen
Sinds deze week heb ik "kantoor aan huis". Dara werkt sinds een jaar bij een online reisbureau genaamd "Teamworkz", die reizen en hotelboekingen doet door heel Azië. Zijn werkgever (Engelsman) heeft het laatste jaar een aantal dure investeringen gedaan en onderschatte de terugval door economische verslechteringen. Hij had hier in Phnom Penh een jonge Engelse manager in dienst die de kantjes er vanaf liep (lees; geen steek uitvoerde) en meer vakantie en katers had dan werkdagen.

Verdienen over de rug van een ander
Dara nam alles op zich, terwijl hij de pias uithing tegen een 4-voudig loon, vergeleken met Dara's inkomsten. Dara hield echter respectvol (en wijs) zijn mond. Hij runt nu vanaf deze week alleen de toko, wat in feite al een jaar lang had gekund...en ik zit met de shit (papierrommel) thuis! Nu hopen dat hij in de toekomst ook 'n keer echt beloond wordt voor zijn inzet als het bedrijf weer in de lift zit...ik zet er mijn vraagtekens bij. Maar allee, als je toch naar Cambodja op vakantie wilt kijk dan maar eens op de site (ook door Dara opgezet) en boek bij Dara...met laagste prijs garantie...http://teamworkz.asia/cambodia/

Dara's business-card
Ik heb momenteel goede meditatieve dagen...en slechte. Ik blijf het echter volhouden want het sleutelwoord is "discipline". Een sleutelwoord waar ik tot nu toe mijn leven lang al moeite mee heb, dit keer geef ik echter niet op. Volgens de Boeddhistische literatuur die ik dagelijks als onderdeel van mijn beoefening lees is dit een proces dat "erbij hoort", zo is Boeddha zelf tenslotte ook door schade en schande wijs geworden. Een goed teken is dat ik inmiddels zo ongeveer één uur per keer mediteer, terwijl het net zo lang lijkt als het half uur waar ik mee begon en dat geeft moed om door te gaan.


Omdat we toch kantoor aan huis hebben ben ik inmiddels druk bezig met het creëren van een woordenbank ter ondersteuning van mijn Engelse lessen op AAA. Ik bespeur soms wat verveling onder mijn studenten en hier en daar wat onnodig en onaangemeld verzuim, voor mij reden om eens te onderzoeken hoe ik mijn lesmethodes interessanter kan maken. Ik ben hier minder gebonden aan de lesstructuur van de boeken dan op school...ik ben hier zelf de baas! Dus heb ik het gros van mijn vrije tijd doorgebracht met het uitprinten van de woorden die in het huidige boek gebruikt worden...en dat zijn er nogal wat! Deze woorden deel ik in taaltechnische groepen in (zelfstandige naamwoorden, werkwoorden, lidwoorden, etc.) en worden op een andere papierkleur geprint. Daarna snij ik ze met de snijmachine een-voor-een op maat. Aangezien ik vóór duurzaam ben, lamineer ik ze daarna in a4 formaat vellen, waarna ik ze opnieuw op maat snijdt. Uiteindelijk wil ik de achterkant nog met klittenband gaan beplakken om zo zinnen te kunnen vormen. Door middel van de kleuren worden zinconstructies op deze manier veel duidelijker. 

Therapeutische werkverschaffing...gelamineerd, klaar om te snijden!

Daar ben ik dus naar schatting al zo'n 10 uur mee bezig geweest. Al met al denk ik op 'n vijfde deel van het klusje te zijn, dus tel maar uit. Je kunt het zien als een vorm van therapeutische werkverschaffing maar ik geloof er in dat het uiteindelijk zijn vruchten zal afwerpen. Mijn perfectionistische trekjes (alles moet recht zijn) komen hierbij goed van pas. Normaliter krijgen beginners les van Cambodjaanse leraren, die de lesstof (vooral grammatica) in hun eigen taal kunnen uitleggen. Daar ligt mijn handicap. Met behulp van de woordenbank, kan ik grammatica en zinsbouw zonder uitleg duidelijker maken. Ik wil nog onderzoeken of ik hier in de nabije toekomst gedeeltelijk (betaalde) hulp voor kan gaan inroepen in de vorm van een assistent leraar. Dat hoeft helemaal niet duur te zijn, maar vergt nog wat tijd. De juiste persoon vinden (iemand die oprecht ervaring in zijn lesmethodes wil uitbreiden) en dat tegen een schappelijke prijs...in een land als Cambodja op zich al een uitdaging...de woordenbank was al een behoorlijke onderneming...pffff!

Nog maar 984 woordjes!
Over 2 weken zitten de examens er op en heb ik zo goed als geen les (5 van de 22 uur), kost me weer een rib uit mijn lijf. Gelukkig heeft een taal behoorlijk wat woorden en kan ik met het completeren van de woordenbank nog wel even vooruit en heb ik op die manier weinig tijd om mijn toch al krappe budget te overschrijden. Volgende idee is een foto- en filmbank...voornamelijk van YouTube en Google illegaal downloaden en branden/printen dus...haha! Zo wordt het voor mij maar ook voor verveelde tieners (ja die heb je hier net zo goed als in Nederland) toch nog net wat interessanter, voor 'n paar dollar meer.

Natuurlijk ook eigen foto's maken met m'n rooie monstertje!
Wil jij ook verantwoordelijkheid zijn voor wat vellen gekleurd papier voor de woordenbank, de nieuw aan te schaffen lesboeken of gewoon in het algemeen. Maak dan je gift over op het onderstaande rekeningnummer. Wil je ons helpen om ook de toekomstige plannen voor kansarme Cambodjaanse jeugd te ondersteunen en donateur worden van "Stichting Cambodja-Kids", maak dan je maandelijkse bedrag over op:

rekeningnummer 153954191 t.n.v. Stichting Cambodja-Kids, o.v.v. "Engelse Les"

Wij zijn blij met elk bedrag...want elke Euro is er een! En iedereen weet inmiddels toch wel hoe internetbankieren werkt...toch?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten