woensdag 6 november 2013

Feestdagen & Blijde verrassing!

Hallo allemaal,

Drukdrukdruk met alle voorbereidingen voor Nederland! Even een korte, want ik heb gewoon echt geen tijd. Terwijl ik de dagen begin af te tellen tot aan mijn vertrek, staan de ontwikkelingen hier in Cambodja ook niet stil. Politiek gezien is het redelijk rustig (al was er vorige week een 3e driedaagse demonstratie), maar Cambodja is wederom door watersnood getroffen. Zelfs bij ons in de straat en door heel Phnom Penh (zie foto's en filmpje) was het meerdere keren raak. Het droge seizoen breekt langzaam aan en alweer een reeks nationale feestdagen zijn voorbij. Onder andere het 3-daagse "Phum Benh", een religieus feest ter ere van overleden familieleden, waarbij men offers brengt aan de overleden hongerige geesten. Daarna nog een week geen werk omdat het einde semester was, terwijl de volgende "korte vakantie" alweer op de loer ligt… Waterfestival. Ook al zijn de meeste festiviteiten voor de derde keer op rij afgelast, de vakantie gaat gewoon door.

Met z'n allen eten op het platteland

Gezamelijk offers brengen in de boeddhistische tempel

Aan de oever van de Mekong

Lekker frisse neus halen tussen de groene rijstvelden

Twee jaar geleden ging het feest niet door omdat het jaar daarvoor tijdens de festiviteiten bijna 400 mensen werden doodgedrukt op en om de inmiddels afgebroken voetgangersbrug naar "Diamond Island". Vorig jaar rouwde Cambodja om de dood van de zeer geliefde koning "Norodom Sihanouk" en dit jaar dus om het geld voor de festiviteiten te investeren in de slachtoffers van de watersnood. Al heb ik zo mijn eigen bedenkingen waar dat geld naartoe gaat. Wederom zoals ik al vaker in mijn blog schreef, financieel ongunstigere periodes voor mij want voor de buitenlander in Cambodja geldt; geen werk, geen schijven! En met mijn reis naar Nederland voor de boeg…niet bepaald gunstig.

Kids spelen in de regen terwijl ouders water uit hun huizen scheppen

Geen waterfestival, maar genoeg water!

Om deze reden smeedt ik momenteel een financieel plan voor de toekomst, dat ik in Nederland wil gaan introduceren. Bovendien begin ik het op en neer gereis naar 3 werkplekken meer dan beu te worden. Ik probeer nu de onafhankelijkheid te creëren waar ik al zo lang naar zoek en dat met een eerlijk product, zeg maar een win-win situatie. Tevens kan ik dan mijn tijd efficiënter indelen en extra veel tijd in de activiteiten van "Stichting Cambodja-Kids" steken, wat nu alleen maar in het weekend kan. Daarbovenop komt nog dat ik met dit plan uiteindelijk zelf een flinke duit in het zakje van mijn projecten hoop te kunnen doen, dus dat maakt alles nog extra spannend voor mij. Wat ik precies ga doen hou ik tot aan mijn volgende blogbericht nog even geheim ;-)

Kan nog even niks verklappen
Zondag picknicken...

Met ons vrienden-clubje

Wat een uitzicht…wauw!

Ik kan wel alvast melden (voor de mensen uit Venlo en omstreken) dat er in Venlo op 15 December een kerstactie gehouden gaat worden voor de stichting. Dit is een herhaling van de actie van vorig jaar, georganiseerd door "Spaarkas de Kleplaupers" van "Preuf en praotlokaal de Klep", mijn voormalige stamkroeg. Vorig jaar werd er met het verkopen van kerstdecoraties een mooie boom versierd en maar liefst een bedrag van ruim 200 eurie opgehaald…mooi toch! Dit jaar ben ik er dus zelf bij en zal een een korte presentatie geven over hoe de stichting er nu voor staat en wat de toekomstplannen zijn. Allemaal komen dus! Zet maar alvast in je agenda; Kerstactie Stichting Cambodja-Kids, 15 December 2013 in Preuf en Praotlokaal de Klep, Venlo centrum, vanaf 15.00 uur. Ik kan je ook alvast verklappen dat ik voor eventuele sponsoren (groot of klein) een typisch Cambodjaans cadeautje in petto heb…dus kom en laat je verrassen!

Doe je ook mee met onze actie?!

Daarnaast ga ik nog 4 meet & greets doen voor alle bekenden, vrienden en familie omdat ik simpelweg in tijdnood zit. Kerst en nieuwjaar komt natuurlijk ten goede aan hechte familie, dus dat valt al weg. Dan heb ik nog wat afspraken staan met voor mij zeer speciale relaties, moet ik nog wat belastingzaken oplossen, het nieuwe product promoten en een nieuw paspoort aanvragen. Al met al zul je begrijpen dat die "meet & greets" de enige oplossing zijn om iedereen de kans te geven om even bij te kletsen. De data maak ik dit weekend nog bekend op mijn Facebook pagina en die van de stichting. Ik zal ze ook in het volgende blogbericht "posten". Daarbij komt nog een andere verrassing waar ik geen rekening mee gehouden had en welke nog meer tijd (en hopelijk niet te veel geld) opslorpt;

Ik heb geen sterallures hoor… het is gewoon de enige oplossing!

Dara komt zeer waarschijnlijk mee!!!

In vorige berichten meldde ik nog dat hij in verband met zijn nieuwe baan bij "Sofitel Phokeetra Luxury Hotels" niet mee kon komen. Dara heeft zijn contract als sales manager inmiddels binnen en heeft al een flink aantal nationale feestdagen doorgewerkt om zo snel mogelijk extra vakantiedagen bij elkaar te sprokkelen. Onze lieve vriend Hans, die inmiddels al twee keer bij ons in Cambodja op bezoek was, heeft ons geholpen met de visumeisen en heeft Dara officieel uitgenodigd om in Nederland op bezoek te komen. Hij bevindt zich in een gedegen financiële positie om dat voor ons te doen, waarvoor wij erg dankbaar zijn. De documenten zijn vandaag per express-post aangekomen en Dara deze week te horen of zijn vakantie goedgekeurd is. Dan als een dolle de visumaanvraag doen, met nog een pittig gesprek voor de boeg en dan hopen dat hij de "sticker" in zijn paspoort krijgt. Onze hoop is groot en we zijn positief gestemd… en nu flink duimen!

Nu alleen deze sticker nog!
Die positieve gestemdheid was niet van meet af aan, moet ik eerlijk bekennen. Toen Dara me pardoes vertelde dat hij mee ging, reageerde ik vreemd genoeg met ontzetting. Ik werd kwaad want ik ben eigenlijk best een "control freak". Ik had in mijn hoofd al alle dagen in Nederland uitgestippeld en nu moest hij zonodig roet in mijn eten gooien. We hebben daarop 2 dagen lang niet met elkaar gepraat (schaam schaam!) en Dara was helemaal teleurgesteld. Nadat ik besloot om eens rustig aan tafel te gaan zitten en mijn controle te laten varen, hebben we rustig aan het plan in elkaar gesleuteld en sloten weer vrede… aaah, gelukkig!

Planning laten varen en loslaten
Bij wijze van stoom afblazen zijn we op de daaropvolgende zaterdag voor het eerst sinds ruim een jaar, weer eens op stap gegaan. Samen met Seca en Enrique. Eerst naar de travestieten-shows bij "Blue Chili" en daarna stampen op pompende beats in "Pontoon Club"…het was heerlijk, al moesten we op de terugweg door rivieren van straten, soms tot kniehoog. Het hield maar niet op met regenen en tegen alle verwachtingen in hielden onze brommers het vol totdat we thuis waren. Daarna moesten we allebei keihard lachen van verwondering dat we ook de nukken van moeder natuur hadden doorstaan. Inmiddels loopt alles en Dara probeert met alle pijn en moeite zijn schrabbers bij elkaar te houden, want dat is niet bepaald zijn sterkste kant! Als alles goed gaat komt hij wat later, waarschijnlijk op 21 december, dus net op tijd om eens echt kerstmis mee te maken… en vrieskou, hihi!


Hoezo attitude?!
Je ziet soms bijna geen verschil

Dara met een van de toppers


In tha club…!
Hier hou ik het vandaag bij, want mijn hoofd en agenda zitten momenteel tot aan mijn vertrek bomvol…het moet maar even. Ik probeer mijn hoofd (en maag) rustig te houden met meditatie en Boeddhistisch gedachtegoed, maar het lukt niet continu. Ik kan niet beloven dat ik snel weer schrijf, maar minimaal nog een keer voor vertrek. Tot dat moment…

Dit kevertje kwam ik deze week nog tegen…formaat volkswagen!


De mazzel!




1 opmerking:

  1. hallo lieverds ik hoop dat dara ook komt gaan we gezellig overal heen ik heb van de week nog bij mark en frank gestaan we gaan er n keer ontbijten doe rustig aan je hebt nogdik 4weken ik hoor t wel hoije sieskesxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen